۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰

ساعات کار ما شنبه - پنجشنبه

۰۲۱-۶۶۷۲۳۰۲۲

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

جستجو
منو
 

تصادفات

با گسترش صنعت خودروسازی و رواج استفاده از اتومبیل ها ، تصادفات رانندگی منجر به فوت و ضرب و جرح یا خسارات مالی افزایش یافته است . در این یادداشت سعی بر بررسی ابعاد حقوقی موضوع شده است .

با گسترش صنعت خودروسازی و رواج استفاده از اتومبیل ها ، تصادفات رانندگی منجر به فوت و ضرب و جرح یا خسارات مالی افزایش یافته است . در این یادداشت سعی بر بررسی ابعاد حقوقی موضوع شده است .

تصادفات اتومبیل به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند . ۱ تصادفات جانی ۲ خسارات مالی

تصادفات منجر به صدمه ی بدنی

تصادفات منجر به صدمات بدنی در قانون مجازات اسلامی به عنوان یکی از جرایم غیر عمد شناخته شده و مقصر حادثه به عنوان مرتکب جرم مستوجب مجازات است .

حال اگر نتیجه ی جرم مذکور ، فوت آسیب دیده  باشد با مرتکب  وفق ماده ی ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی رفتار می شود .

ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی : هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (‌اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا‌متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌محکوم می‌شود.

رکن معنوی تحقق جرم قتل در ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی موکول به احراز تقصیر راننده یا وسیله موتوری در یکی از مصادیق بی مبالاتی بی احتیاطی عدم مهارت و یا عدم رعایت نظامات دولتی است . .

تخلفات رانندگی اعم از سرعت غیر مجاز رانندگی بدون گواهینامه و امثال آنها به طور مستقل جرم محسوب می‌شود و چنانچه در حین ارتکاب این جرایم تصادفی واقع شود و منتهی به قتل گردد دادگاه نمی‌تواند ارتکاب این جرایم را بدون دلیل کافی دیگر معین تقصیر راننده باشد ، دلیل مقصر بودن قلمداد کند .

اما مصادیق تقصیر در ماده ۷۱۴ تا ۷۱۷ قانون یکی  است و علاوه بر موارد متداول می‌توان به سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت بی‌توجهی به بسته بودن کامل دربهای خودرو و نیز عدم تنظیم سرعت در شرایط جوی نامناسب و امثال آنها اشاره کرد .

چنانچه راننده  متصدی وسیله نقلیه یا وسیله موتوری در وقوع حادثه مقصر نباشد و مجنی‌علیه نیز تخلفی نکرده باشد مورد از موارد خطای محض است که دیه جنایت به استناد ماده ۳۰۵ قانون مجازات اسلامی تعیین خواهد شد ولی چنانچه راننده تقصیر نداشته باشد مجنی‌علیه مقصر باشد زمانی در بین نخواهد بود .

به موجب ماده ۳۳۳ قانون مجازات اسلامی در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است اگر عبور نماید و راننده ای که با سرعت مجاز و مطمئنه در حرکت بوده و وسیله نقلیه نیز نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل نباشد و با عابر پیاده برخورد نموده منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست .

همچنین ماده ۸ قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم مصوب ۱۳۵۰ بیان می دارد در  صورتی که عابر پیاده در عبور از سواره رو و معابر و خیابانها جز از نقاطی که خط کشی شده و مخصوص او را بر پیاده است از محل دیگری در نهایت متخلف شناخته می‌شود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آیین نامه میباشد و در صورتی که در این قبیل نقاط غیر مجاز وزیر نقلیه موتوری با عابر پیاده تصادف نماید راننده وسیله نقلیه در صورتی که کلیه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نموده باشد مسئول شناخته نمی شود.  عدم مسئولیت راننده مانع استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نخواهد بود .

تصادف رانندگی بدون بیمه شخص ثالث

بر اساس ماده ۱۰ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ، به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضا بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه گر قابل پرداخت نباشد و یا به طور کلی خسارت های بدنی خارج از شرایط بیمه نامه (به استثنا موارد مصرح در ماده ۷ قانون) توسط صندوق پرداخت خواهد شد .

البته شایان ذکر است که سازمان تامین خسارت های بدنی پس از پرداخت دیه ی شخص حادثه دیده ، اقدام به دریافت مبلغ دیه از شخص مقصر می باشد .

باید خاطر نشان کرد که در اکثریت قریب به اتفاق موارد شخصی می تواند سازمان خسارت تامین بدنی را به پرداخت دیه محکوم نماید که کروکی حادثه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تهیه و در اختیار حادثه دیده قرار بگیرد.

در بسیاری از پرونده های موجود ، دادگاه ها بدون وجود گزارش پلیس در خصوص وقوع حادثه از محکوم کردن سازمان امتناع می کنند.

افت قیمت چیست

قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه افت قیمت خودرو را محاسبه کنیم و یا اینکه افت قیمت برای چه خودروهای محاسبه می‌شود؟

ابتدا به این موضوع بپردازیم که افت قیمت خودرو چیست؟ در هنگام تصادف ممکن است آسیب ‌هایی به خودرو وارد شود که این آسیب ها می توانند بعدها خسارت آفرین باشند .

معمولاً زمانی که قطعات خودرو مورد تعویض قرار می گیرند و یا به یک قسمت از خودرو آسیبی وارد می شود از قیمت آن به میزان تعیین شده ‌ای کاسته می‌شود .

 به این کاهش قیمت افت قیمت خودرو می‌گویند و دلیل آن نیز این است که خسارتی که به خودرو وارد می شود در آینده ممکن است مشکلاتی را برای خریدار جدید خودرو به وجود بیاورد به همین علت است که از قیمت آن کاسته می‌شود تا به نوعی مشکلاتی که در آینده ممکن است برای خریدار به وجود بیاید را جبران کنند .

به گفته بسیاری از کارشناسان در زمینه تصادف مهمترین عاملی که بر روی افت قیمت خودرو تاثیر می گذارد آسیب‌ هایی است که به بدنه خودرو وارد می شود، معمولاً آسیب‌ هایی که به این ناحیه از خودرو وارد می شوند باعث آسیب جدی خودرو می شوند و به همین علت است که می ‌توان آن را مهمترین عامل در افت قیمت خودرو دانست .

توصیه می کنیم در صورتی که قصد خرید یک خودرو جدید را دارید بهتر است قبل از خرید اجازه دهید یک کارشناس خبره در این زمینه خودرو را مورد بررسی قرار دهد تا میزان خسارتی که به بدنه خودرو وارد شده است را تعیین کند و افت قیمت خودرو را برای شما محاسبه کند .

افت قیمت خودرو برای خودروهای رنگ شده

یکی از مهمترین انواع خودروهایی که معمولاً دچار افت قیمت می‌شوند خودروهایی هستند که دچار رنگ شدگی شده‌ اند، منظور از رنگ شدگی این است که به دلیل تصادف رنگ خودرو رفته است و رنگ ثانویه ای بر روی رنگ اصلی خودرو نشسته است که آثار این تصادف را از بین ببرد.

 شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که مگر رنگ چقدر بر  قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که رنگ شدگی فقط درباره ی رنگی که به روی رنگ اصلی آمده است نیست بلکه رنگ شدگی نشان دهنده این است که خساراتی به بدنه خودرو وارد شده است که این خسارت بر اثر تصادفی است که خودرو دچار آن شده است .

این خسارات ممکن است بعدها مشکلات زیادی را برای خریدار جدید به وجود بیاورد به همین علت است که رنگ شدگی را یکی از مهمترین عوامل افت قیمت خودرو می دانند.

افت قیمت خودرو در خودروهایی که قطعات بدنه آنها آسیب دیده است

یکی دیگر از مواردی که بر روی افت قیمت خودرو تاثیر گذار است آسیب هایی است که به قطعات بدنه خودرو وارد می ‌شوند، منظور از قطعات بدنه خودرو معمولاً قطعاتی همچون درب موتور یا گلگیرهای جلو خودرو می باشد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که این قطعات را می توان به سادگی تعویض کرد بنابراین نیازی نیست که به میزان بسیار زیادی باعث افت قیمت خودرو شوند ولی این افراد باید توجه داشته باشند که از آنجایی که نوع آلیاژ و همینطور نحوه جوشکاری قطعاتی که بعدها به خودرو اضافه می‌شوند بسیار متفاوت ‌تر از قطعاتی است که در ابتدا بر روی خودرو سوار بودند .

افت قیمت شدید خودرو قابل پیش بینی می باشد چرا که قطعاتی که بعدها سوار می شوند ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای خریدار جدید به وجود بیاورند.

افت قیمت خودرو برای آسیب دیدگی های جلوی خودرو

به صورت کلی خودرو ممکن است یا از جلو آسیب ببیند یا از پشت و یا از سقف، در این بخش از مطلب قصد داریم درباره آسیب دیدگی هایی که از جلو برای خودرو به وجود می آیند صحبت کنیم و محاسبه کنیم که دچار چه مقدار افت قیمت می شوند.

به همین منظور با بسیاری از کارشناسان تصادف صحبت کردیم و به نتایج قابل توجهی رسیدیم که مهمترین این نتایج این بود که خودروهایی که از قسمت شاسی ها و یا ستون مورد آسیب قرار می گیرند و یا این که قطعاتی از آنها که توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده است دچار آسیب دیدگی می شوند دچار ۴ درصد افت قیمت خودرو می شوند.

آسیب دیدگی ها از پشت و یا از قسمت سقف

نوع دیگری از آسیب دیدگی ها که باعث افت قیمت خودرو می ‌شوند آسیب‌ دیدگی هایی است که از ناحیه عقب خودرو وارد می شود،

این ناحیه ناحیه ای بسیار حساس است و به همین دلیل افت قیمت آن نیز بیشتر از افت قیمتی است که در حالت آسیب ‌دیدگی از جلو به وجود می آید،

دلیل حساس بودن عقب خودرو این است که قطعاتی که در عقب خودرو وجود دارند معمولا قابل جدا شدن نیستند و به همین دلیل تعمیر کردن آنها کار نسبتا دشواری است.

اگر خودرویی از ناحیه عقب دچار آسیب دیدگی شود تا ۵ درصد دچار افت قیمت می شود، همچنین توجه داشته باشید در صورتی که یک خودرو به دلیل چپ کردن از ناحیه سقف مورد آسیب دیدگی قرار گرفته باشد تا ۱۰ درصد دچار افت قیمت خودرو می‌شود .  بنابراین خریداری که قصد خرید خودرو های آسیب دیده از ناحیه سقف را دارد می‌تواند تنها ۹۰ درصد از قیمت اصلی آن را بپردازد.

تصادف با خودرو های گران قیمت و نحوه ی پرداخت خسارت

در قانون جدید بیمه شخص ثالث و با تصویب قانون خودروی متعارف ، برای پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‌قیمت معیار و شرایطی در نظر گرفته شده است که در ادامه به صورت کامل آن را شرح خواهیم داد .

شورای عالی بیمه در راستای اجرای ماده هفده قانون تأسیس بیمه مركزی ایران و بیمه‌گری، تعریف مشخصی از خودروی متعارف و نامتعارف برای تعیین دقیق خسارت در بیمه شخص ثالث ارائه نموده است؛ فرمول محاسبه خسارت برای خودروی متعارف و نامتعارف به شرح زیر است .

دستورالعمل نحوه تعیین خسارت موضوع تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری

تعاریف

قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال ۱۳۹۵.

گران‌ترین خودروی متعارف : خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری، معادل پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هر سال اعلام می شود باشد.

خودروی نامتعارف: خودروی سواری است كه ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، كارشناسان ارزیابی خسارت شركت‌های بیمه و یا كارشناسان رسمی دادگستری، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی كه در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد.

ماده ۲ دستورالعمل خودروی متعارف

بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه موظف است میزان تعهد مسبب حادثه را بر اساس فرمول زیر محاسبه و تا سقف تعهدات مالی بیمه‌نامه شخص ثالث (شامل تعهدات قانونی و مازاد مالی) نسبت به پرداخت خسارت خودرو نامتعارف زیان دیده اقدام نماید:

ماده ۳ دستورالعمل خودروی متعارف

ارزیابان خسارت موظفند مفاد این دستورالعمل در خصوص نحوه محاسبه میزان تعهد مسبب حادثه را رعایت نمایند.

ماده ۴ دستورالعمل خودروی متعارف

رعایت این دستورالعمل برای آن دسته از بیمه‌نامه‌هایی كه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون صادر شده و خسارت آن پرداخت نگردیده است، الزامی است.

چند مثال ساده در مورد خسارت‌های وارده به خودروی متعارف و نامتعارف

در اینجا با مثال‌هایی ساده به نحوه محاسبه خسارت در شرایط مختلف می‌پردازیم:

مثال ۱ خودروی متعارف :

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی پژو تصادف کند و خسارتی معادل ۵ میلیون تومان به خودروی پژو وارد کند، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت می‌شود؛ زیرا هم خسارت به خودروی متعارف وارد شده و هم از حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌نامه (۹ میلیون تومان) کمتر است.

مثال ۲ خودروی متعارف :

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی پژو تصادف کند و خسارتی معادل ۱۰ میلیون تومان به خودروی پژو وارد کند، خسارت خودروی پژو به اندازه سقف تعهد مالی بیمه‌نامه پرداخت می‌شود و اگر بیمه شخص ثالث با حداقل تعهد مالی سال ۹۸ خریداری شده باشد، مبلغ ۹ میلیون تومان از محل بیمه‌نامه و باقی خسارت باید توسط راننده مقصر پرداخت شود.

مثال ۱ خودروی نامتعارف :

اگر یک خودروی پراید با یک خودروی لوکس، مثلا یک بنز تصادف کند و خسارتی معادل ۱۰ میلیون تومان وارد کند، این میزان خسارت براساس فرمولی که پیش‌تر گفته شد محاسبه می‌شود و معادل خسارت وارد شده به یک خودروی متعارف پرداخت می‌شود.

یعنی اگر این خودروی لوکس ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد محاسبه خسارت به شکل زیر خواهد بود:

همانطور که ملاحظه می‌کنید، بیمه شخص ثالث در اینجا فقط متعهد به پرداخت مبلغ ۳٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان است و بقیه خسارت از محل بیمه بدنه خودروی بنز پرداخت خواهد شد.

نکته خیلی مهم: در نظر داشته باشید با وجود پرداخت خسارت از طریق بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، باز هم راننده خودروی بنز می‌تواند برای دریافت خسارت اُفت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه‌التفاوت اُفت قیمت را مطالبه کند.

آیا به کمک قانونی یا مشاوره نیاز دارید؟ اکنون با ما تماس بگیرید

تماس با ما

مشاوره رایگان

موارد بیشتر

  • سرقفلی
  • طلاق توافقی
  • جعل
  • خشونت خانگی
  • قصور پزشکی
  • ثبت برند